SCANIA

Historie společnosti Scania

Již od svého založení v roce 1891 se společnost Scania díky své strategii neustálých inovací stala jedním z předních světových výrobců těžkých nákladních vozidel a autobusů. V následujícím výčtu historických milníků se seznámíte s hlavními vůdčími osobnostmi, vynálezci a pracovníky, kteří měli výrazný podíl na vývoji této společnosti.

Hlavní milníky společnosti

2019: Scania organizuje den zaměřený na klimatické změny
20. září, před zahájením summitu OSN v New Yorku o klimatických změnách, organizuje společnost Scania celopodnikový den zaměřený na téma klimatických změn.

2019: Inovativní koncepce městské dopravy
Scania představuje projekt NXT, svou vizi elektrifikované a udržitelné městské dopravy od roku 2030.

2019: AXL - koncepce autonomního nákladního vozidla bez kabiny
Scania představuje vůz AXL, poslední produkt ze své autonomní řady, tj. plně autonomní nákladní vozidlo bez kabiny řidiče. 

2018: VW Truck & Bus se stává novým subjektem pod názvem TRATON
V roce 2015 společnost Volkswagen AG zakládá podniky Volkswagen Truck & Bus GmbH, aby obě své značky spojila do jednoho názvu a v roce 2018 se Volkswagen Truck & Bus transformuje v uskupení TRATON GROUP.

2018: Investice do výrobce bateriových článků
S cílem urychlit rozvoj elektrifikace dopravního průmyslu oznamuje společnost Scania svůj záměr investovat 10 milionů eur do partnerství se společností Northvolt.

2017: Nová řada XT 
V roce 2017 následuje dokončení řady nové generace nákladních vozidel Scania XT, která upoutala pozornost svým výrazným barevným provedením a robustními úpravami.

2016: Nákladní vozy nové generace
V roce 2016 je na trh uvedena nová řada nákladních automobilů pro dálkovou dopravu se zcela novou modulární kabinou.

2015: 150,000 nákladních vozů s aktivovanou konektivitou
Scania dodává stopadesátý tisící kus nákladního vozidla s aktivovanou konektivitou pro svého zákazníka - společnost Aconcagua Transportes v Argentině. 

2014: Scania zavádí vlastní chytré hodinky
Scania se stává lídrem i v oblasti individuálních komunikačních technologií, v nichž se pojí móda se špičkovou technologií, konkrétně ve formě chytrých hodinek komunikujících s nákladními vozidly.

2014: Přechod do plného vlastnictví společnosti VW
Volkswagen oznamuje veřejnou nabídku akcionářům společnosti Scania, aby všechny akcie společnosti Scania nabídli Volkswagenu za cenu 200 švédských korun v hotovosti za akcii.

2013: Nová řada Streamline 
Scania uvádí na trh novou řadu dálkových nákladních vozidel Streamline. Vylepšená aerodynamika a hnací ústrojí snižují spotřebu paliva až o 8 %. 

2012: Lodní motor V8 o výkonu 1.000 HP
Scania představuje výkonný lodní motor V8 o výkonu 1 000 HP se zkušební plavbou pro vybrané zákazníky a média mezi stockholmskými ostrovy.

2012: Přechod na nefosilní paliva
V březnu přechází Scania v segmentu interní dopravy na alternativní nefosilní paliva. 

2011: Motory Euro 6
Dva roky před termínem stanoveným legislativou představuje Scania první evropské nákladní vozy splňující kritéria normy Euro 6 vybavené šestiválcovými třináctilitrovými motory o výkonu 440 až 480 HP. 

2011: Standardní komunikační systém propojení vozidel
Správa vozového parku společnosti Scania činí v roce 2011 zásadní a progresivní rozhodnutí standardně vybavit všechna vozidla prodávaná v Evropě systémem Scania Communicator.

2010: Nový motor V8 o výkonu 730 HP
Nový osmiválec Scania s točivým momentem 3 500 Nm a výkonem 730 HP představuje nejvýkonnější motor pro nákladní vozidla na světě. 

2009: Nový nákladní automobil řady R získává ocenění “Vůz roku.” 
Pět let po uvedení na trh a s více než 200 000 dodanými vozidly po celém světě představuje Scania svou novou verzi špičkové řady R.

2007: Nový hybridní autobus na etanol
Společnost Scania představuje hybridní autobus poháněný etanolem vykazující úsporu spotřeby paliva minimálně o 25 % a snížení emisí uhlíku z fosilních paliv až o 90 %.

2006: Scania Truck Gear
Scania vstupuje do světa módy, kde se prezentuje kolekcí Scania Truck Gear.

2006: Autobusy nové generace 
V souvislosti se zavedením nové řady autobusů představuje Scania novou tržní strategii zaměřenou na segmentaci výrobků podle potřeb zákazníků. 

2005: Zavedení vstřikovacího systému XPI společně s firmou Cummins
Scania vstupuje do společného podniku s americkou společností Cummins za účelem výroby nového vysokotlakého systému vstřikování paliva Common-rail pro vznětové motory. 

2005: Se systémem SCR od Euro-IV k Euro-V 
Scania se stává prvním výrobcem těžkých nákladních automobilů, který vyrábí motory splňující emisní normy Evropské unie.

2004: Zavedení řady R
Zavedení řady R a později řady PRT v roce 2004 je začátkem éry s jasnější identitou jednotlivých modelů kabin. 

2003: První ročník soutěže Young European Truck Driver 
Ital Michele Sandri vítězí v prvním ročníku soutěže Young European Truck Driver (Nejlepší mladý evropský řidič) pořádané společností Scania.

2000: Nová filozofie výroby 
Tým výrobních specialistů obdržel pozvánku na několikaměsíční stáž do jednoho z výrobních závodů automobilky Toyota v USA. 

2000: Milionté vozidlo sjíždí z montážní linky v Zwolle 
Milionté vozidlo Scania sjíždí z montážní linky v nizozemském Zwolle. Na jeho výrobě se podílelo jedenáct výrobních jednotek v pěti zemích.

1996: Ocenění Mezinárodní nákladní vůz roku 
Vůz Scania řady 4 získává prestižní ocenění International Truck of the Year (Mezinárodní nákladní vůz roku). 

1995: Scania se znovu osamostatňuje
Po rozdělení společnosti Saab-Scania na dva subjekty se Scania opět stává samostatnou společností.

1995: Představení produktové řady 4
Řada 4 s čistými vypouklými liniemi vyvinuté italskou designérskou firmou Bertone dodává vozům Scania do dalšího tisíciletí nový styl. 

1993: Retardér Scania představuje historickou inovaci
Vysoce oceňovanou novinkou pro řidiče je automatická regulace rychlosti při jízdě z kopce s ovládáním páčkou na palubní desce nebo brzdovým pedálem.

1991: Nová řada kabin Streamline
S novou řadou kabin Streamline činí Scania jedinečný krok vpřed ve zdokonalování aerodynamických vlastností svých vozidel.

1991: Oslava stého výročí založení 
Scania slaví sté výročí založení společnosti. Součástí akce je velkolepá show, kterou během tří měsíců zhlédne 65 000 pozvaných hostů.

1989: První autobusy na etanol
Koncem 80. let byly v Evropě představeny první normy emisí výfukových plynů, k nimž se výrobci těžkých nákladních vozidel dobrovolně zavázali.

1987: Otevření Technického centra Scania
Scania otevírá nové Technické centrum s rozlohou 34 000 m2 vyčleněnou pro kancelářské prostory a 48 000 m2 pro laboratoře a zkušebny.

1984: Návrat gryfa na logo společnosti Scania
Tím, že Saab-Scania se vrací k používání ochranné známky jako firemního symbolu, dochází také k dlouho očekávanému návratu gryfa na logo společnosti.

1982: Podvozek K – jedna z nejúspěšnějších řad značky Scania
Pro autobusy a autokary je zaveden podvozek K s motorem vzadu. Nová řada se stává jedním z nejúspěšnějších autobusových podvozků společnosti Scania. 

1980: Nová řada vozů GPRT 
Scania představuje novou řadu GPRT (série 2) - první zcela modulární produktovou řadu společnosti. 

1976: Nový výrobní podnik v Argentině
Expanze společnosti Scania v Latinské Americe pokračuje otevřením nového výrobního závodu v argentinském Tucumánu.

1974: Inovace montážní linky
V rámci řešení vysoké fluktuace zaměstnanců vynakládá společnost Scania velké úsilí na reálné vylepšení pracovního prostředí s cílem zvýšit atraktivitu práce v dílnách.

1971: Revoluční tichý autobus
Scania představuje nový ekologicky zaměřený městský autobus CR111 M – „silent bus“ s hladinou hlučnosti srovnatelnou s osobními automobily.

1969: Scania-Vabis spojuje síly se společností SAAB
Scania-Vabis se spojuje se švédským výrobcem automobilů a letadel Saab, načež vzniká nová společnost Saab-Scania.

1969: Představení legendárního motoru V8 
Představení nového čtrnáctilitrového motoru V8 s turbodmychadlem o výkonu 350 HP. Motory Scania V8 se časem stávají skutečnou legendou v dopravním průmyslu.

1968: Nový výrobní závod v Luleå
Klíčovou filozofií společnosti Scania-Vabis se stává vlastní výroba všech důležitých součástí. 

1966: 75. výročí založení – nové sídlo společnosti 
Při příležitosti oslav 75. výročí založení společnosti se v roce 1966 otevírá v Södertälje nové sídlo společnosti. 

1966: Akvizice podniku na výrobu kabin Be-Ge Karosserifabrik 
V roce 1966 společnost kupuje podnik Be-Ge Karosserifabrik v Oskarshamnu zaměřený na výrobu kabin, načež výroba kabin běží již pod vlastní záštitou společnosti Scania-Vabis.

1964: Nový výrobní závod v nizozemském Zwolle
Nizozemský princ Bernhard slavnostně otevírá nový montážní závod společnosti Scania-Vabis o rozloze 27 000 m2 ve starém hanzovním městě Zwolle. 

1964: Otevření nové centrální laboratoře
Otevření nové centrální laboratoře společnosti Scania. Laboratoř, později přezdívaná „The Hill“, poprvé soustřeďuje laboratorní činnosti společnosti Scania na jednom místě.

1961: Osobnost stojící za vývojem modulárního systému
Sverker Sjöström se stává prvním technickým ředitelem společnosti Scania-Vabis. Tento zkušený odborník na pevnost materiálů pracuje ve společnosti již od roku 1947. 

1961: Nový motor DS10 pro nákladní automobily s turbodmychadlem
S desetiletými zkušenostmi s turbodieselovými motory uvádí Scania-Vabis na trh první motor pro nákladní automobily DS10 s turbodmychadlem. 

1957: Založení pobočky v Brazílii
Nové dovozní kvóty ohrožují pozice společnosti na jejím největším exportním trhu v jižní Americe, proto vedení Scania-Vabis zakládá dceřinou společnost v Brazílii.

1956: Více než 50% výrobků na export
Scania-Vabis překonává magickou padesátiprocentní hranici produktů určených na export.

1951: První vznětový motor s turbodmychadlem
Scania-Vabis je prvním výrobcem vznětových motorů na světě aplikující v sériové výrobě technologii turbodmychadla.

1949: Motor na 400,000 kilometrů 
V roce 1949 zavádí společnost Scania-Vabis u svých vznětových motorů technologii přímého vstřikování paliva, čímž výrazně zvyšuje efektivitu v oblasti úspory paliva.

1948: Generální zástupce společnosti Volkswagen
Scania-Vabis se stává švédským generálním zástupcem společnosti Volkswagen. 

1941: Prvních padesát let – nova strategie růstu společnosti
Majitelé společnosti jsou si vědomi skutečnosti, že Scania-Vabis vykazuje výjimečné přednosti a schopnosti, zejména díky svým inovační kapacitám, úspěšným produktům a převážně institucionální zákaznické základně.

1940: První ženy ve výrobním závodě
Podnik Scania-Vabis zaměstnává první ženy, zpočátku jako kontrolorky anebo na podobných pozicích. 

1940: Dodávka prvních trolejbusů 
Ve Stockholmu zahajuje provoz trolejbus Scania-Vabis T31. V letech 1940 až 1951 dodala Scania-Vabis stockholmskému dopravnímu podniku více než 120 autobusových podvozků. 

1939: První unifikovaný motor – „Royal“
Scania-Vabis představuje unifikovaný vznětový motor „Royal“. Jedná se o první motor využívající standardizované komponenty.

1934: Poslední ztrátový rok společnosti Scania 
Poslední rok, kdy společnost vykazuje ztrátu. I v obdobích poklesu trhů s nákladními automobily a autobusy vykazuje Scania slušné zisky.

1932: První autobus typu “buldok”
Společnost Scania-Vabis dodává svůj první autobus typu "buldok" s řízením posunutým dopředu. Design je inspirován americkým výrobcem autobusů Twin Coach v Ohiu. 

1921: Finanční potíže
Hospodářská krize po první světové válce má na společnost Scania-Vabis vážný dopad. V roce 1921 se společnost dostává do finančních potíží. 

1912: První hasičský vůz
V roce 1912 dodává společnost Scania-Vabis první hasičský vůz do švédského Norrköpingu. Tento vůz dosahující maximální rychlosti 40 km/h je vybaven čtyřválcovým motorem o výkonu 60 HP.

1911: Vznik společnosti Scania-Vabis
Sloučením podniků Maskinfabriksaktiebolaget Scania v Malmö a Vagnfabriksaktiebolaget i Södertelge vzniká společnost Scania-Vabis vedená Perem Alfredem Nordemanem.

1911: První autobus vyrobený ve Švédsku
Místní provozovatel Nordmarkens Automobiltrafik v nejzápadnější části Švédska přebírá první autobus vyrobený v zemi.

1905: První průmyslově koncipovaný motor
První průmyslově koncipovaný motor Scania je dodán hasičskému sboru ve Stockholmu, kde je instalován do vodního čerpadla. 

1902: První nákladní automobil
Společnost Vagnfabrikens vyrábí první nákladní automobil. Podle výstavního katalogu z roku 1903 vykazoval tento vůz parametry nosnosti 1,5 tuny a maximální rychlosti 12 km/h. 

1900: Scania přebírá podnik na výrobu jízdních kol
V roce 1896 zakládá anglický výrobce jízdních kol Humber & Co dceřinou společnost ve švédském Malmö.

1897: První čistě švédský automobil
Je vyroben první čistě švédský automobil. Svou první jízdu uskuteční již počátkem roku 1898.

1891: Založení společnosti Vabis
V prosinci 1891 je založena společnost Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertelge (Vabis).

 

 

Sortiment vyráběných filtrů:

110200, 1111131, 1117285, 1117285, 1117285, 11436936, 11436936, 1301696, 1301696, 1301696, 1329876, 1335678, 1335678, 1335678, 1335679, 1335679, 1335679, 1335680, 134419, 134419, 1347726, 1347726, 1347726, 1361685, 1361685, 1372444, 1372444, 1372444, 1373082, 1375997, 1379952, 1381235, 1384549, 1387548, 1387549, 1393640, 1401462, 1401462, 1411894, 1420197, 1421021, 1421021, 1421021, 1421022, 1421022, 1421022, 1429059, 1439036, 1446432, 1455253, 152875, 152875, 152875, 153465, 153465, 153468, 153468, 153468, 168185, 168185, 173171, 173171, 173171, 17371, 17371, 173771, 1761958, 181642, 181642, 181646, 210970, 210970, 210970, 211589, 211589, 211589, 211811, 217517, 217517, 217517, 218989, 218989, 218989, 219517, 219517, 219517, 2195176470, 2195196470, 2195196470, 2341657, 235586, 235586, 235586, 261185, 261185, 261185, 263667, 269733, 269733, 269733, 274108, 274108, 274108, 290749, 303520, 309164, 309439, 309439, 309441, 309441, 309443, 309443, 309443001, 309443001, 310813, 310813, 310814, 310814, 310814, 310816, 310816, 310817, 310817, 310817, 326065, 326065, 326065, 342988, 342988, 342988, 343144, 343144, 343144, 349018, 350986, 350986, 350986, 350986, 35098601, 35098601, 35098601, 364624, 364624, 364624, 365727, 365727, 365727, 365729, 365729, 365729, 3657296470, 3657297087, 368016, 368016, 370750, 370750, 370750, 370754, 370754, 370754, 372984, 372985, 378396, 378396, 378396, 378396, 378396, 387284, 387284, 3957726470, 395773, 395773, 395773, 3957736470, 395776, 395776, 395776, 395813, 395813, 395813, 397813, 397813, 397813, 397814, 397814, 397814, 457431326, 457431326, 550154, 550154, 661302, 661302, 6750258236, 6750258236, 684684, 684684, 684864, 684864, 709457, 709457, 7284417, 7284417, 733216, 733216, 800334, 800334, 8339731, 8339731, 834940, 834940, 838475, 838475, 880334, 880334, 883364, 883364, 9144944, 9144944, 9309576, 9309576, LO1752, LO1752, LO1752, LO1753, LO1753

Poptávka filtru

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.