DAIMLER

Daimler AG

Daimler AG je mezinárodní automobilová společnost a jeden z předních světových výrobců osobních a nákladních automobilů, mezi jehož nejznámější značky patří Mercedes-Benz, Maybach (luxusní vozy), a Smart (hybridní mikroautomobily). Daimler vyrábí komerční vozy známých značek, např. Freightliner, Sterling, Western Star, Setra, Thomas Built Buses, Orion, a Fuso. Společnost se rovněž angažuje v technologickém výzkumu a finančních službách. Ředitelství společnosti má sídlo v německém Stuttgartu.

Historie

Firma Daimler-Benz vznikla v roce 1926 fúzí dvou průkopnických německých automobilových společností. První založil Gottlieb Daimler a druhou Karl Benz. Oba pánové si nárokovali vynález benzinového spalovacího motoru, který spatřil světlo světa v roce 1885, a první automobily začali prodávat v roce 1887. V roce 1883 Gottlieb Daimler sestavil řadu benzinových motorů a v roce 1885 získal německý patent na tříkolové benzinové automobily.

V roce 1890 Daimler založil firmu Daimler-Motoren-Gesellschaft, která vyráběla rychle se rozrůstající řadu vozů značky Daimler. První luxusní vůz z továrny firmy Daimler byl v roce 1889 prodán marockému sultánovi. V roce 1901 firma prodala svůj první Mercedes se čtyřválcovým motorem. Pan Emil Jellinek, diplomat a hlavní investor společnosti Daimler, navrhl pojmenovat tuto řadu po své dceři Mercedes, neboť se obával, že by se německy znějící jméno Daimler nemuselo na francouzském trhu dobře prodávat.
Společnost Benz vyráběla osobní i nákladní automobily. Nákladní vozy začala firma vyrábět ještě před vypuknutím první světové války, a to s úspornými dieselovými motory řešenými přímým vstřikováním motorové nafty pod vysokým tlakem do spalovací komory.

Po zmíněné fúzi obou bývalých rivalů v roce 1926 spojil technický personál obou firem své síly a společně vyvinul klasický vůz „S“ řady Mercedes. Daimler-Benz byla první firma používající dieselové motory v osobních automobilech. Vůz Mercedes-Benz vybavený dieselovým motorem se začal prodávat v roce 1936.
Během 2. světové války byly motory Daimler-Benz montovány převážně do německých tanků, bombardérů a stíhacích letounů. V roce 1944 byly továrny společnosti Daimler-Benz v důsledku náletů spojeneckých sil téměř zcela zničeny, ale nakonec byly znovu zrekonstruovány.

Počátkem osmdesátých let minulého století poptávka po vozech Mercedech strmě stoupala, a to jak v Německu, tak i v zahraničí, čímž se firma Daimler-Benz stala z hlediska objemu prodeje největším německým výrobcem automobilů. V polovině osmdesátých let společnost hledala možnosti rozšíření svého portfolia o další moderní technologie, proto koupila řadu dalších společností, jmenovitě  AEG AG (výrobce elektrických systémů, turbinových motorů a radarových komunikačních systémů); Dornier GmbH (výrobce leteckých a zdravotnických produktů) a Motoren & Turbinen Union GmbH (výrobce leteckých motorů). Avšak mnohé z těchto akvizic nepřinášely požadované zisky, proto prošla společnost v polovině devadesátých let výraznou restrukturalizací, v jejímž důsledku bylo prodáno mnoho poboček a také došlo k drastickému snižování počtů pracovních sil.

Fúze s Chryslerem

V květnu 1998 oznámilo vedení společností Chrysler Corporation a Daimler-Benz svůj záměr provést fúzi obou firem, čímž Daimler-Benz získal po výměně akcií americkou automobilku za více než 35 miliard dolarů. V září téhož roku akcionáři obou firem dohodu schválili a k vlastní fúzi došlo 12. listopadu 1998, takže se s akciemi DaimlerChrysler mohlo začít obchodovat na burzách ještě téhož měsíce. Na základě smlouvy o fúzi bylo ujednáno, že nový subjekt bude mít dvojí ředitelství a také dvojí předsednictvo, a oficiálním jazykem bude angličtina. Zástupci se rovněž dohodli na odděleném užívání značek produktů (tj. žádné vozy Mercedes nesměly být prodávány v rámci obchodního zastoupení firmy Chrysler a žádný vůz Chrysler nesměl mít třícípou hvězdu, tedy znak firmy Mercedes).

Začátkem nového milénia hledala společnost DaimlerChrysler možnosti, jak posílit své pozice v odvětví automobilového průmyslu. V roce 2000 koupila 34 procent akcií firmy Mitsubishi Motors, čímž se se stala třetím největším výrobcem automobilů na světě (po General Motors Corporation a Ford Motor Company). Následujícího roku společnost DaimlerChrysler, aby se mohla plně soustředit na automobilovou výrobu, prodala firmu Adtranz, dodavatele železničních systémů. Avšak investice do automobilky Mitsubishi se ukázala jako vysoce ztrátová, proto do roku 2005 společnost DaimlerChrysler vrátila veškeré finanční investice zpět do japonské automobilové korporace. V roce 2006 divize Chrysler vykazovala ztrátu ve výši 1,5 miliard dolarů, což uspíšilo její prodej americké kapitálové společnosti Cerberus Capital Management, k němuž došlo v roce 2007. V říjnu 2007 se firma DaimlerChrysler přejmenovala na Daimler AG.

Sortiment vyráběných filtrů:

10940405, 10941004, 10943704, 10944204, 10944504, 10944604, 10944704, 10945204, 10947904, 10948004, 10948204, 10948304, 10949304, 10949504, 11028, 11842225, 11842225, 11843825, 11844225, 11844325, 11844925, 11845225, 11845525, 11845625, 11846425, 11846725, 11849601, 11849825, 120948702, 130941502, 130941702, 130941802, 178625, 1800109, 1800209, 1800209, 1800509, 1800609, 1842145, 1842225, 1843825, 1844025, 1844125, 1844901, 1844901, 1845825, 1847825, 1848525, 1848525, 1849825, 1849925, 188144, 20940004, 20942404, 20943304, 20943404, 20946004, 20946104, 20947004, 20947304, 30941504, 30944204, 322405, 3444777215, 3521800109, 3521800209, 3551800009, 3621800110, 3661800310, 3760947104, 4011800009, 4011840025, 4021800009, 4031840025, 4220920005, 4221800210, 4660204, 4660604, 4700192, 4770815, 4771015, 4773815, 4774015, 4774215, 4774315, 4774715, 4775415, 4775715, 4776415, 4776815, 4776915, 6011800610, 6071840025, 6071840025, 61100190020, 61200190033, 6170940004, 6171800009, 6171840025, 6171840125, 8541840005, 8541840005, 8690940020, 921505, 9215055, 921905, 922305, 922705, 928301, 945804, 95218, 9673

Poptávka filtru